Lerarenpagina

Onderwerp: Landbouw in Moesson-Azië

Vakgebied: Aardrijkskunde

Doelgroep: 3e jaar A-stroom (ASO)

Handboek: Werkmap Aardrijkskunde 3, volgens APA: Cox, K., Leysen, R., van Boven, M. & Wauters, J. (2011) Werkmap Aardrijkskunde 3Hemiksem: Werkgroep Didactische Middelen.

Uitvoering: Alle leerlingen werken individueel aan één computer, laptop of iPad. Indiens er te weinig van deze leermiddelen voor handen zijn, werken de leerlingen in duo. 

Tijdsinvestering voor leerling(en): Maximum 3 uur in een ICT-omgeving. De leerlingen werken thuis verder aan de opdrachten als ze deze niet afkrijgen in de les.

--> In een vierde les, in het vertrouwde leslokaal, zal de leraar volgens een onderwijsleergesprek lesgeven. Hier zal als vastzetting een synthese van traditionele irrigatielandbouw gemaakt worden en zal diens voorkomen in de rest van de wereld besproken worden.

Evaluatie: 70% van de punten staat op de verwerking van de opdrachten en 30% op attitude (die tot uiting komen tijdens de drie lessen in de ICT-omgeving).

Leerplandoelen: Leerplan VVKSO

* Thema: Verschillen tussen agrarische regio's

7.1 De kenmerken van een agrarisch landschap met intensieve rijstteelt in Moesson-Azië beschrijven aan de hand van natuurlijke en menselijke kenmerken, via beelden, kaarten en andere informatiebronnen.
 
7.2 De verticale en horizontale relaties herkennen in een landbouwlandschap. De landbouwactiviteiten verklaren vanuit de kenmerken van het natuurlijk milieu en de menselijke omstandigheden (zoals bevolkingsdichtheid, levenswijze …).